Dental

Kök Kanal Tedavisi

Kök Kanal Tedavisi Nedir?

Kök kanal tedavisi, dişin işlevini yitirip çekilmesini önleyen diş hekimliğindeki en önemli tedavilerden biridir. Son zamanlarda yaygın kullanılan bu tedavi olmadan önce, dişler çürüdüğünde veya enfekte olduğunda direkt olarak çekilip atılmaktaydı. Buna karşın kök kanal tedavisi ile, enfekte olan pulpa dokusu (diş özü) tekrardan temizlenip doldurulmakta ve diş restore edilerek fonksiyona kazandırılmaktadır.

Kök kanal tedavisi esnasında dişin içerisinde ve kök kanallarında bulunan sinir, bağ dokusu ve diğer dokular temizlenerek alınmaktadır. Bu işlem sonrasında diş herhangi bir sorun yaşanmadan kullanılmaya devam edilebilmektedir. Bunun sebebi ise, dişin içerisinde ve kanallarında bulunan pulpa dokusunun yetişkin insanlarda sadece sıcak soğuk hissini yaşatmasıdır. Bundan başka bilinen önemli bir görevi yoktur.

Kök Kanal Tedavisi Yerine Apseli bir Dişin Çekilmesi Daha iyi Değil mi?

Dişin sert tabakaları zarar gördüğü zaman, dişin içerisinde (pulpa dokusunda) bakteriler üremeye başlamaktadır. Ağrı yapan bir diş uzun zaman ihmal edilirse diş enfekte olur ve apse yapabilir. Diş kökünde biriken irine apse adı verilmektedir. Diş apsesi tedavi edilmediği zamanlarda diş kaybına ve kemik kaybına sebep olabilmektedir. Kök kanal tedavisi ile dişin içerisinde çeşitli ilaçlarla sağlanan dezenfeksiyon sayesinde dişlerdeki apse ve kemik dokusu tekrar iyileşebilmektedir. Hiçbir protez çekilmiş doğal dişin yerini tam olarak tutmaz. Ayrıca, enfekte bir dişin çekilip yerine implant veya köprü protezi yapılması yerine o dişin kök kanal tedavisi yapılarak kurtarılması ve uygun şekilde restore edilmesi çok daha az maliyetlidir. Dişinizi çektirmeden önce mutlaka bir Endodontiste (Kök Kanal Tedavisi Uzmanı) danışınız.

Kök Kanal Tedavisini Kimler Yapabilir?

Bir kişinin kök kanal tedavisi yapabilmesi için Endodontist (Kök Kanal Tedavisi Uzmanı) veya diş hekimi olması gerekmektedir. Endodontistler, diş hekimliği bölümünü bitirdikten sonra 4 sene Endodonti bölümünde uzmanlaşmaktadırlar. Endodontistler dişin pulpa tabakası ve üzerinde kullanılan materyaller, kök kanal tedavileri, tekrarlanması gereken kök kanal tedavileri (Re-treatments), kökü tam gelişmemiş açık apeksli dişlerin tedavileri ve bu tedaviler sırasında ortaya çıkacak her türlü komplikasyon (kanal içerisinde kırılan aletler, ekstra kanalların bulunması, kökte tedavi sırasında yaratılan yapay sapmalar)  konusunda uzmanlıkları vardır.

Famagusta Dental Clinic’te Kök Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Kök kanal tedavisi bazen bir seansta tamamlanırken bazen ise iki seansta çözülebilmektedir. Bunun nedeni, dişin içerisindeki bakteriyel ortam, apseler, hasta vücudunun iyileşme potansiyeli gibi faktörlerdir. Buna ek olarak nadiren kök kanal tedavisinin üç seansta tamamlandığı da görülebilmektedir.

Mağusa Kök Kanal Tedavisi Nasıl Yapılır?

Kök kanal tedavisini yapılmasındaki ilk aşama, kök kanallarının nasıl bir durumda olduğunu görmek amacıyla röntgen çekilmesidir. Bu röntgen sayesinde çürük diş ve etrafında herhangi bir kemik enfeksiyonu varsa görülmektedir. Bu işlem tamamlandıktan sonra uzman doktor tarafından lokal anestezi yapılır. Lokal anestezi sayesinde diş ve çevresinde bulunan sinirler uyuştuğu için hasta herhangi bir acı hissetmez.

Diş ve çevresi tamamen uyuştuktan sonra doktor tarafından dişin etrafındaki alana su geçirmeyen bir lastik örtü takılır (Rubber-Dam). Bunun amacı, ilgili diş dışındaki alanın ıslanmasını engellemek ve tedavi sırasında ağız sıvılarının dişin içerisine girmesini engelleyerek steril bir ortam yaratılmasıdır.

Bunun ardından dişin içerisinde enfeksiyon oluşan yere ulaşıp tedavi edebilmek adına dişe bir delik açılır ve kök kanallarına ulaşılır. Dişin içerisinde oluşmuş olan enfeksiyon, pulpa artıkları ve bakteriler açılan delikten yerleştirilen aletler yardımıyla çıkartılır. Daha sonra kök kanallarına ulaşılır ve kanallar temizlenerek kimyasal solüsyonlar yardımıyla yıkanarak dezenfekte edilir.

Bu aşamadan sonra doktor tek seansta kök kanallarını doldurarak tedaviyi bitirebilir veya ekstra dezenfeksiyona ihtiyaç duyduğu durumlarda kök kanalı içerisinde dezenfektan ilacı 10-14 gün bırakarak geçici dolgu ile tedavi seansını bitirebilir. 2. Seansta ilaç çıkartılıp kök kanalları özel bir madde ile doldurulur ve dişin üst restorasyonu tamamlanarak tedavi sonlandırılır.

Kök Kanal Tedavisi Yapılan bir Dişin Ömrü Ne Kadardır?

Kanal tedavisi uygulanmış dişler; uzun yıllar ağızda kalarak, çiğneme fonksiyonunun devamlılığına ve estetiksel anlamda güzel bir görünümün elde edilmesine olanak sağlamaktadır. İyi bir kanal tedavisi yapılan diş, doğru ağız-diş bakımı ile ömür boyu kullanılabilir. Tedavi edilen dişte tekrar çürük oluşması riskine karşı düzenli olarak ağız-diş bakımı yapılarak, hekim muayenesi ihmal edilmemelidir.

Kök Kanal Tedavisi Yapılan bir Diş Daha Erken mi Kırılır?

Dişin canlılığını sağlayan pulpa dokusunun çıkartılmasına ve çürük ile madde kaybının fazla olmasına bağlı olarak; tedavi edilen diş kırılmaya karşı daha hassas hale gelir. Bunun nedeni, kök kanal tedavisi gerektiren dişlerin derin çürük nedeni ile sert doku kaybının fazla olmasıdır (genellikle %50’den fazla). Üst restorasyon için dişe dolgu veya porselen kaplama (kron) yapılması kararı verilirken; bu duruma dikkat edilmelidir. Ön dişlerde genelde madde kaybına bağlı olarak sadece dolgu ile restorasyon tamamlanırken, arka dişlerde yoğun çiğneme fonksiyonu da göz alındığında çoğunlukla porselen kaplama yapılması önerilmektedir.

Kök Kanal Tedavisi Yapılan bir Dişe Yeniden Kanal Tedavisi Yapılabilir mi?

Kök kanal tedavisi yapılmış dişler farklı nedenlerden dolayı tekrar enfekte olabilmekte ve diş kökünde apse oluşabilmektedir. Bu nedenler arasında kötü ağız hijyenine bağlı dişte tekrar çürük oluşması ve buradan kök kanallarına sızıntı yapan bakterilerin kökün etrafındaki kemiğe ulaşarak apse yaratması bulunmaktadır. Bununla birlikte, önceden yapılan kök kanal tedavileri sırasında bulunamayan ekstra kanal varlığı dişteki enfeksiyonun tam olarak iyileşmesine izin vermez ve tedavi başarısızlıkla sonuçlanır. Aynı zamanda tüm kök kanallarının kök ucuna kadar tam olarak doldurulmamış bırakılması da kök kanallarındaki enfeksiyonun nedenidir ve tedaviyi başarısız kılmaktadır. Tekrarlayan (yeniden yapılan) kök kanal tedavileri sırasında bulunamamış kanallar bulunabilmekte ve yarım doldurulmuş kök kanalları boşaltılıp dezenfeksiyon sağlandıktan sonra tam olarak doldurulabilmektedir. Bu gibi dişler de uzun süre ağızda da tutularak başarılı tedaviler gerçekleştirilebilmektedir. Böyle bir şikayetiniz var ise kliniğimizde bulunan Endodontiste danışabilirsiniz.